Segmentacja baz danych to kluczowy element zarządzania kontaktami w CRM dla firm. Nie ma sensu importować kontaktów do bazy bez planu sprzedażowo-marketingowego.
Posiadanie systemu segmentacji kontaktów, które wprowadzasz do bazy danych, pomoże Ci utrzymać porządek w CRM. Dzięki temu, do minimum ograniczysz utratę możliwości biznesowych.
Jednym ze sposobów segmentacji bazy jest użycie opcji tagowania. Możesz utworzyć nową właściwość dla swojego kontaktu o nazwie ‘Tag’ i określić szereg opcji z listy wyboru, w zależności od tego, jak chcesz segmentować bazę danych.
Innym sposobem jest skorzystanie z listy statycznej oraz aktywnej. Po zalogowaniu do HubSpot, w Menu wybierz Kontakty, a następnie opcję Listy. Tutaj możesz utworzyć listę i wybrać odpowiednie kryteria.
Ostatnia aktualizacja HubSpot wprowadziła istotne zmiany w sposobie pobierania opłat za licencję. Możesz wybrać kontakty marketingowe (leady, zapisy do newslettera, itd.) i niemarketingowe (administratorzy, współpracownicy, osoby które się wypisały z newslettera, itd.). W nowym modelu, to Ty wybierasz, jaki status danego kontaktu ustawić. Możesz ten proces także zautomatyzować. Kontakty marketingowe wliczają się do płatnej licencji i dzięki nadaniu takiego statusu, możesz m.in. wysyłać wiadomości e-mailowe w postaci np. newslettera.
Bezpłatnie możesz przechowywać do 1 miliona kontaktów niemarketingowych w swoim systemie CRM dla firmcrm.
Jeśli Twoja strategia sprzedaży i marketingu jest bardziej złożona, możesz stworzyć 2 rodzaje tagów: tagi marketingowe i tagi niemarketingowe. Spójrz na poniższy przykład:
W jaki sposób kontakt jest powiązany z Twoją firmą:
#Klient #CiepłyLead #Introducer
Lokalizacja geograficzna kontaktów, jeśli kierujesz reklamy na różne obszary: #WielkaBrytania #Polska #Warszawa #Krakow #Wielkopolska
Branża kontaktu:
#IT #Budownictwo #Marketing #Rozrywka
Jak kontakt trafił do Twojej bazy danych:
#Wydarzenie #Formularz #Telefon
Związek z Twoją firmą:
#sprzedawcy #KontaktyVIP #księgowy #admin
Inne: #transkryptchatu #feedback #ZrezygnowalzNewslettera
Nazwy tagów musisz dopasować do swoich potrzeb.
Pamiętaj: dobrze przemyślana segmentacja kontaktów udoskonali zrozumienie kontekstu, w jakim dane osoby się znajdują, a tym samym usprawni komunikację, która będzie bardziej dopasowana, bardziej osobista i bardziej skuteczna.
Po otagowaniu wszystkich kontaktów w bazie, następnym krokiem będzie przygotowanie automatyzacji. Na przykład: każdy kontakt zapisany w CRM z formularza internetowego będzie automatycznie oznaczony jako #WypełnionyFormularz. Z czasem możesz przygotować kampanie skierowaną do osób, które wypełniły formularz w konkretnym przedziale czasowym, a które nie są jeszcze Twoimi klientami.
Ludzie kupują od ludzi – zatem najważniejsze, abyś dbał o kontakt z każdym nowym leadem. Spersonalizuj swoją wiadomość, wpisując imię odbiorcy, wspomnij nazwę jego firmy, podziękuj mu za wypełnienie formularza. Zadbaj o dobre pierwsze wrażenie – klient to zapamięta.
Pamiętaj: posegreguj kontakty przed importem do systemu CRM.