Zanim wyjaśnimy w jaki sposób działa i czym w ogóle jest marketing automation rzućmy okiem na definicję i zastanówmy się czy ma ona zastosowanie w omawianym przypadku.
AUTOMATYZACJA[gr.] - stosowanie urządzeń do zbierania i przetwarzania informacji, przejmujących pewne działania poznawcze, intelektualne i decyzyjne człowieka, wykonywane dotąd przez niego w trakcie użytkowania obiektu (np. obrabiarki, samolotu, banku) lub w trakcie prac twórczych (np. projektowania, konstruowania, uczenia).
Zdecydowanie możemy potwierdzić, że powyższa definicja jest bardzo celna i trafnie streszcza główne założenia jakie musi spełniać system marketing automation. My natomiast nieco ją rozwiniemy i przekształcimy na potrzeby naszego artykułu:
Automatyzacja marketingu to wszystkie kroki mające na celu zgromadzenie jak największej ilości danych potrzebnych do zoptymalizowania przeprowadzanych działań marketingowych i późniejsze ich wykorzystanie. To również w dużym stopniu skuteczne tworzenie reguł, które wykorzystywane będą podczas całego procesu kontaktu i utrzymania relacji z klientem.
Brzmi to z pewnością nieco skomplikowanie ale zapewniamy, że pod koniec tego tekstu wszystko stanie się jasne.
Korzyści wynikające z automatyzacji marketingu
Odpowiednio przeprowadzona automatyzacja marketingu z pewnością wymaga nieco pracy, ale jest w stanie wynieść przedsiębiorstwo na zupełnie nowy poziom oraz zapewnić, że jakość obsługi klienta w Twojej firmie nie umknie uwadze ludzi.
Oto niektóre korzyści wynikające z automatyzacji marketingu:
-
Oszczędność czasu i zasobów ludzkich
-
Automatyzacja żmudnych aktywności
-
Wsparcie wszystkich działów marketingu
-
Możliwość komunikacji z wieloma klientami jednocześnie bez zaniedbywania któregokolwiek z nich
-
Spełnienie wysokich oczekiwań dotyczących standardów obsługi klienta
-
Optymalizacja zarządzania zasobami
-
Zwiększenie konwersji
-
Większa sprzedaż
-
Skuteczna ocena oczekiwań klientów
-
Możliwość oszacowania chęci dokonania zakupu niemożliwa do uzyskania w jakikolwiek inny sposób
Jakie firmy mogą skorzystać na automatyzacji marketingu?
Niezależnie od tego czy posiadasz jednoosobową działalność gospodarczą, czy zarządzasz wieloosobowym przedsiębiorstwem- automatyzacja marketingu sprawdzi się u Ciebie świetnie. Skutki wdrożenia automatyzacji marketingu będą widocznie bez względu na wielkość firmy.
System marketing automation w Twojej firmie.
Teraz, kiedy już wiesz czego możesz oczekiwać od skutecznych narzędzi marketing automation porozmawiajmy o sytuacjach, w których najbardziej docenisz automatyzację marketingu.
Segmentacja klientów
Jesli obsługujesz kilku, kilkunastu, lub kilkudziesięciu klientów naraz niełatwo jest trzymać się terminów, zbierać szczegółowe dane, kontrolować wszystkie prośby i odpowiadać na zapytania jednocześnie. Oczywiście taki multitasking jest możliwy, ale czy poświęcając się firmie tak wytrwale możesz mimo wszystko mieć pewność, że KAŻDY klient został obsłużony równie profesjonalnie?
Z pomocą w tej gonitwie przychodzi oprogramowanie do automatyzacji marketingu. Najważniejsza jego funkacja to zbieranie danych o klientach i ich poczynaniach. Dzięki automatyzacji marketingu będziesz w stanie oddzielić najbardziej aktywnych klientów od tych, nad którymi trzeba jeszcze popracować i częściej zachęcać do zakupu.
Pomyśl jak wiele czasu musiałbyś poświęcić na szczegółowe analizowanie zachowań potencjalnego klienta. Posiadając specjalistyczne narzędzia do takich zadań z łatwością określisz czy masz do czynienia z kimś, kto od czasu do czasu zerknie na Twoją ofertę ale raczej nie dokona zakupu, czy może mówimy o kliencie, który ma już gotowy koszyk i potrzebuje jedynie małej zachęty do finalizacji zamówienia.
Reguły automatyzacji marketingu, które możesz przypisać do konkretnych zachowań i sytuacji sprawią, że Twoi potencjalni staną się regularnymi.
Na pewno spotkałeś się z sytuacją kiedy dokonałeś jakiegoś zakupu, a po paru dniach w Twojej skrzynce znalazł się email z podziękowaniem za zakup i rabat do wykorzystania przy następnej wizycie.
Być może po długim braku aktywności z Twojej strony w tym sklepie dotarł do Ciebie SMS z przypomnieniem o ofercie, którą kiedyś miałeś na oku, a która porzuciłeś. Może po zakupie nowych głośników sprzedawca zaoferował Ci darmowy webinar, w którym tłumaczy jak najlepiej ustawić je w pomieszczeniu.
Automatyzacja marketingu pozwala na tego typu działania całkowicie bez Twojej ingerencji! Do Twoich zadań należy tylko ustalenie reguł: Co zrobić kiedy klient długo nie finalizuje koszyka? Jak się zachować gdy ktoś powraca od tygodnia do tej samej kategorii produktów ale nie dokonuje wyboru? Z jakiego newslettera skorzystać w przypadku Jana Kowalskiego, a jaki wysłać do Kingi Jarosz?
Automatyzacja marketingu sprawi, że Twoje kampanie reklamowe będa spersonalizowane i ukierunkowane na klientów, u których wywołają pożądaną reakcję. Koniec z wysyłaniem reklam do losowego odbiorcy. Marketing automation to zwiększenie szans na dokonanie decyzji zakupowej przez klienta.
Lead scoring, czyli spersonalizowany content marketing.
Kiedy już podzielisz swoich klientów na odpowiednie grupy i dostosujesz pod tym kątem e mail marketing oraz reklamy na stronie www, warto zacząć śledzić działania klientów.
W tym celu automatyzacja marketingu przewiduje rozbudowane możliwości stworzenia pewnego rodzaju skali. Najprościej wykorzystać skalę punktową. Punkty przypisywane będą za wszelkiego rodzaju działania, których klient dokona w obrębie Twojej firmy.
Rejestracja na stronie? Punkt.
Wyświetlenie oferty? Punkt.
Dokonanie zakupu? Trzy punkty!
Dzięki takiej organizacji leadów z łatwością namierzysz kontakty, którymi nalezy zająć się w pierwszej kolejności aby domknąc sprzedaż. Zdobędziesz także cenne informacje na temat tego, którym klientom trzeba poświęcić trochę więcej czasu aby pomóc im podjąć decyzję zakupową.
Pamiętaj, nie marnuj czasu i zasobów na przypadkowych gapiów kiedy możesz je wykorzystać podczas kontaktu z bardziej pewnymi leadami. W tym właśnie celu implementujesz marketing automation
Narzędzia, które daje automatyzacja marketingu wykorzystają także handlowcy z działu sprzedaży.
Automatyzacja marketingu to także wygodny sposób na utrzymywanie kontaktu z klientem.
Działając samodzielnie łatwo wpaść w pułapkę pychy i zaniechać dalszego wsparcia klienta po dokonanej transakcji. Tutaj z pomocą przychodzi automatyzacja działań posprzedażowych.
Automatyzacja marketingu to gwarancja, że klient będzie co jakiś czas przypominał sobie o Twoim istnieniu.
Przy pomocy newslettera, rabatu, czy przypomnienia o trwającej promocji pozostaniesz pozytywnie zapamiętany przez ludzi, którzy tworza Twoją sprzedaż. Takie czasowe przypominajki są jeszcze skuteczniejsze dzięki wszystkim wcześniejszym działaniom z zakresu marketing automation, które wdrożyłeś.
Dzięki możliwości precyzyjnego określenia upodobań klientów przedstawisz im wspomniane rabaty i promocje na produkty, którymi naprawdę są zainteresowani. Czyż nie jest to dużo wydajniejsze niż ślepe rozsyłanie masowych maili z ofertą?
Marketing automation sprawi, że nawet małe czy średnie przedsiębiorstwo będzie funkcjonować w sposób w jaki robią to korporacje. Nie lekceważ tego w jaki sposób automatyzacja wpłynie na Twój PR.
Jak poprawnie wdrożyć automatyzację?
Twoim zadaniem jest precyzyjne określenie cech specyficznych dla Twojej firmy, branży i klientów. Czy działasz w niszy? Dostarczasz jeden czy wiele produktów lub usług? Twoi klienci to osoby młode czy starsze?
Postaraj się zadać i odpowiedzieć sobie na jak najwięcej tego typu pytań, a następnie znajdź odpowiednie narzędzie do automatyzacji marketingu. Odpowiedni system CRM może okazać się tutaj najlepszym rozwiązaniem, które przy okazji wykorzystasz do innych działań jakie prowadzisz. Z przyjemnością zapraszamy Cię na darmową konsultację, podczas której przedstawimy zastosowanie HubSpot CRM do wyżej wymienionych celów.