Skip to content
CRM dla handlowcow-1

Na co zwrócić uwagę wybierając nowoczesny CRM dla handlowców? 

Zespół handlowców pracuje ciężko i wytrwale, ale nie przynosi zadowalających wyników? Być może gubi się w gąszczu danych. Aby mógł się odnaleźć, potrzebne mu są odpowiednie narzędzia, które wskażą mu odpowiednie tory i napędzą proces sprzedaży.

Chyba każdy z nas chciałby pracować szybciej i efektywniej. I tu niespodzianka, bo właśnie tak w skrócie pozwala działać CRM dla handlowca.

To narzędzie, które pomaga prześwietlić każdego klienta i zebrać wszystkie informacje o nim w jednym miejscu. Pod tymi 3 literkami kryje się wiele funkcji. Jednak, aby działały one w Twojej firmie, ważny jest CRM dopasowany w pełni do jej potrzeb.

 

↳ CRM dla handlowców - przetestuj HubSpota 

 

Co kryje się pod skrótem CRM?

Samo rozwinięcie skrótu już określa rolę CRM - jest nią zarządzanie relacjami z klientami (Customer Relationship Management).

Patrząc do środka - systemy CRM dla handlowców to oprogramowanie, złożone z szeregu narzędzi, które mają usprawniać komunikację z klientem na każdym etapie - od poznania marki, przez proces sprzedaży aż po obsługę posprzedażową.


Aby taka komunikacja była sprawna i efektywna, czyli jak najczęściej kończyła się dobrym doświadczeniem klienta i zakupem, niezbędne jest dokładne poznanie jego potrzeb.

Właśnie to umożliwia CRM dla handlowca, który w jednym miejscu gromadzi, przechowuje i przetwarza szereg informacji, dotyczących byłych, aktualnych i potencjalnych klientów. Ponadto pobiera takie dane ze wszystkich kanałów komunikacji - skrzynki e-mail, rozmów telefonicznych, czatu, strony internetowej, a nawet social mediów.

Inaczej mówiąc, z systemem CRM możesz dokładnie zlokalizować klienta na jego ścieżce - tego, który odwiedził stronę, pobrał materiał ze strony, wcześniej skorzystał już z oferty, czy tego, który napisał właśnie na czacie. A to z kolei pozwala podjąć kolejne kroki, które mają poprowadzić do zamknięcia sprzedaży.

Co oznacza CRM


W czym może pomóc CRM dla handlowców?

Nieefektywny proces sprzedażowy, zaburzona komunikacja wewnątrz firmy, trudność w ocenie produktywności zespołu w pracy zdalnej, bałagan w danych...W każdym biznesie może znaleźć się luka - coś, co nie działa, tak jak powinno. I właśnie te dziury można naprawiać z pomocą CRM. Dzięki systemowi możesz rozwiązywać problemy w każdym punkcie procesu sprzedażowego.

Nieważne, jak duża jest firma - CRM może usprawnić pracę w każdej organizacji, na każdym etapie styku pomiędzy klientem a firmą. Skorzysta z niego nie tylko zespół sprzedażowy, ale także dział marketingu i obsługi klienta.

 

 

Jakie funkcje spełnia CRM dla handlowca?

System CRM, mówiąc wprost, pozwala odnaleźć się we wszystkim, co dzieje się w procesie sprzedaży i marketingu.

3 podstawowe funkcje systemu CRM dla handlowców:

Zbieranie danych o kliencie

  • Identyfikacja, w jakim miejscu ścieżki zakupowej znajduje się klient.

  • Zbieranie informacji o kliencie, takich jak dane kontaktowe, upodobania zakupowe.

  • Budowanie całej historii kontaktów z informacjami o zakupach, reklamacjach, zwrotach.

Automatyzacja działań

  • Usprawnienie procesów sprzedażowych i marketingowych: m.in. automatyzacja przepływu leadów z marketingu do działu sprzedaży oraz kontaktu z klientem np. automatyczna wysyłka newslettera.

Raportowanie wyników

  • Tworzenie bazy danych do analizy wszelkich podejmowanych działań w czasie rzeczywistym.

  • Pomiar wskaźników efektywności pracy zespołu marketingu, sprzedaży i obsługi klienta.

raport sprzedazowy w hub spot

Przykład raportu sprzedażowego w HubSpot CRM

 

Jak wybrać nowoczesny CRM dla handlowców? 5 wskazówek, na co zwrócić uwagę

Nie każdy system CRM dla przedstawicieli handlowych sprawdzi się w każdej firmie. Ważne jest dopasowanie zakresu jego funkcji do potrzeb biznesowych organizacji. Na jakie kryteria warto zwrócić uwagę przy wyborze systemu?

↳ Umów się na darmową konsultację HubSpot

Niezbędne funkcje CRM

Powinieneś upewnić się, czy CRM dla handlowców posiada wszystkie funkcje, których będziesz potrzebować do prowadzenia procesów sprzedażowych w swojej firmie. Dobry system CRM powinien posiadać kilka podstawowych funkcjonalności.

Zarządzanie kontaktami

  • Tworzenie bazy klientów z automatycznym eksportem i importem danych.

  • Uporządkowanie danych o kliencie w postaci przejrzystych kart (rekordów).

  • Filtrowanie i segmentacja kontaktów: przypisanie klienta do danej grupy, na podstawie różnych kryteriów, np. lokalizacja, data zakupu, rodzaj zakupionego produktu.

Organizacja pracy zespołu

  • Budowanie harmonogramu pracy i przypisywanie zadań za pomocą narzędzi, np. tablicy kanban.

  • Śledzenie realizacji zadań w czasie rzeczywistym.

Bieżące sprawdzanie efektywności zespołu 

  • Funkcja przydatna szczególnie w pracy zdalnej, która pozwala ocenić produktywność: ile zespół wykonał telefonów, jaki był ich wynik, jak prowadzona była rozmowa i jak długo trwała, jakie e-maile z podsumowaniem rozmów były najskuteczniejsze.

  • Dobry CRM powinien dostarczyć takie dane w postaci przejrzystego dashboardu.

Automatyzacja e-mail marketingu

  • Automatyczna wysyłka e-mail, np. przypomnienia o przedłużeniu subskrypcji czy informacji o nowym produkcie lub kolejnej usłudze.

  • Tworzenie spersonalizowanych kampanii mailingowych, w oparciu o dane na temat grupy odbiorców.

  • Śledzenie efektywności kampanii - pobieranie danych, np. czy odbiorca otworzył mail, czy podjął jakieś działanie, przykładowo, czy kliknął w przycisk CTA.

przyklad emailingu w hubspot

Przykład raportu sprzedażowego w HubSpot CRM

Raportowanie działań

  • Generowanie danych o szansach sprzedaży i zamkniętych transakcjach.

  • Mierzenie efektów podejmowanych działań marketingowych.

Integracja z innymi programami

  • Możliwość zintegrowania z innymi aplikacjami, np. z pocztą firmową, kalendarzem Google, platformami do spotkań online, systemem do e-mail marketingu.

Screenshot 2023-11-14 at 20.47.46Integracje dostępne w HubSpot Smart CRM

Dodatkowe funkcje CRM

Możesz rozważyć, czy nie potrzebujesz systemu CRM dla przedstawicieli handlowych z rozszerzonymi funkcjonalnościami, jak:

  • Wsparcie AI - funkcja, dzięki której rozpoznasz, który lead jest bardziej gotowy do zakupu. Zapobiegnie to nieefektywnym działaniom, takim jak m.in. cold calling, a dostarczy wiedzy, który klient w bazie jest gotowy na rozmowę. Opcję prospectingu wspartego AI posiada m.in. CRM, oferowany przez HubSpot.

  • Onboarding - umożliwia szybkie wdrożenie nowego sprzedawcy, m.in. przez playbook wspierający pracownika w skryptach rozmów z klientem.

  • Aplikacja mobilna - dzięki niej handlowcy pracujący w terenie mogą mieć stały dostęp do danych z poziomu swojego telefonu.

Przyjazny interface

Dla handlowców CRM powinien być prosty w obsłudze, by rzeczywiście przyspieszał ich działania w codziennej pracy. Sprawdź, czy poruszanie się po oprogramowaniu jest intuicyjne i łatwe.

Elastyczność i skalowalność

Dobrze dobrany system CRM dla przedstawicieli handlowych powinien sam dostosowywać się do rozwoju przedsiębiorstwa. W tym punkcie ważne są takie kryteria, jak możliwość zwiększania limitów ilości kontaktów, danych lub rozszerzenia systemu o dodatkowe funkcjonalności.

 

Bezpieczeństwo

Wybierz system CRM, który posiada wszystkie niezbędne certyfikaty i uprawnienia, które zapewniają bezpieczne przechowywanie i przetwarzanie danych.

Jak dopasować CRM do swojego biznesu?

To nie firma powinna dostosować się do systemu - to CRM powinien być uszyty na miarę potrzeb firmy. Oznacza to, że po wdrożeniu powinien uzupełniać i ułatwiać dotychczasową pracę handlowca, a nie stawiać przed nim kolejne wyzwania.

Aby wybrać idealny CRM dla handlowca:

Określ cel - do czego system jest potrzebny i jakie ma rozwiązać problemy, kto ma z niego korzystać?Screenshot 2023-11-14 at 20.50.26

Skoreluj potrzeby z funkcjami oferowanymi przez dostawcę systemu. Zwróć uwagę, czy system może elastycznie dopasować się do specyfiki Twojej branży - czy możesz dostosowywać w nim generowane raporty, segmentować leady? Czy obsługa systemu jest intuicyjna?

Przeanalizuj koszty - może się okazać, że nie potrzebujesz rozbudowanego CRM, a jedynie tańszego pakietu z ograniczoną liczbą funkcjonalności.

Sprawdź, czy jest łatwo dostępny support, który zapewni wsparcie podczas wdrożenia i korzystania z CRM. Dowiedz się, czy dostawca oferuje także szkolenia czy dodatkowe materiały, jak poradniki czy wideo instruktażowe.

 

 Jakie są korzyści CRM dla handlowców?

  • Lepsze poznanie klientów i ich potrzeb - zbieranie w jednej bazie danych wszystkich informacji o klientach pozwala na ich łatwą analizę i dobór kolejnych kroków w procesie sprzedażowym.

  • Poprawa komunikacji z danym klientem - dopasowanie sposobu komunikacji do preferencji konkretnego odbiorcy pozwala na utrzymanie dobrego kontaktu i prowadzenie efektywnej kampanii marketingowej, a nawet obsługi posprzedażowej.

  • Poprawa komunikacji w zespole - lepszy przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi działami w firmie z pewnością przyspiesza pracę całego zespołu.

  • Uporządkowanie zadań w zespole - skuteczne zarządzanie czasem pracowników i planowanie zadań wpływa na zwiększenie efektywności działań sprzedażowych. W systemie CRM możesz automatycznie przypisywać zadania, np. na tablicy kanban, a nawet planować spotkania.

  • Zwiększenie sprzedaży i lojalności klientów - tworzenie bardziej dopasowanych ofert handlowych dla konkretnego klienta przynosi skuteczniejsze generowanie i konwersję leadów.

  • Szybsza analiza danych - zbieranie aktualnych raportów pozwala na podejmowanie świadomych kroków i skuteczne mierzenie wyników podejmowanych działań sprzedażowych. Przykładowo, sprawdzając dane, możesz określić, jakie produkty/usługi mają największe zainteresowanie i dokonać oceny szans sprzedaży przy danym leadzie.

  • Obniżenie kosztów - automatyzacja pozwala eliminować nieefektywne procesy, dzięki czemu zespół może pracować w tych obszarach, które mają największy potencjał sprzedażowy. A to przekłada się na większą wydajność pracy, a przy tym większe zyski, bo handlowiec może rzeczywiście skupić się na sprzedaży, a nie na wykonywaniu powtarzalnych i nieskutecznych działań.

sciezka klienta hubspot

Przykład ścieżki Klienta w HubSpot Smart CRM

 

Jak wdrożyć system CRM dla handlowców w swoim zespole?

Opracuj harmonogram działań, dzięki którym sprawnie wdrożysz CRM dla przedstawicieli handlowych.

Przeprowadź migrację danych - uporządkuj posiadane informacje, a następnie wykorzystaj funkcję importu danych z maili, arkuszy Excel czy plików Word.

Skonfiguruj system CRM i zintegruj go z innymi aplikacjami.

Przeprowadź szkolenie pracowników z obsługi CRM.

Na bieżąco obserwuj efekty i wprowadzaj aktualizacje.

Wdrożenie systemu CRM dla przedstawicieli handlowych może być pewnym wyzwaniem, dlatego warto wykorzystać przy nim wsparcie, jakie oferuje np. AutomateNow. Dzięki temu nabierzesz pewności, że nowy system działa w pełnym zakresie, tak jak powinien, a każdy pracownik potrafi korzystać ze wszystkich jego możliwości.

 

Generowanie Leadow HubSpot

avatar
Specjalizuję się w optymalizacji ścieżki zakupowej Klienta. Dostarczam szkolenia sprzedażowe i prospektingowe z wykorzystaniem HubSpot. Zajmuję się także generowaniem nowego biznesu w AutomateNow. Dzielę się swoją wiedzą poprzez organizację szkoleń HubSpot, a także za pośrednictwem podcastów "H2H Sales Automation". Moją misją jest stymulowanie rozwoju naszych Klientów poprzez wykorzystanie strategii inbound we wszystkich obszarach firmy. Wspólnie przeniesiemy Twoją firmę na najwyższy poziom.